دنیا 2روزه

 
چند نظر مهم و بدون شرح
نویسنده : رضا - ساعت ۱:٢۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۳ امرداد ،۱۳۸۸
 

بدون در نظر گرفتن اصولی از قانون اساسی که اساسا بر اساس اسلام تاسیس شده است به این موارد توجه فرمائید:

 

آیت‌الله بیات زنجانی:

صول 32 و 38 قانون اساسی به نحوه بازداشت افراد و شکنجه برای گرفتن اقرار و اعتراف اشاره می‌کند که تاکید دارد هیچکس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون آن را معین می‌کند و نیز در خصوص شکنجه تاکید دارد که هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است و متخلف از این اصول طبق قانون مجازات می‌شود به همین دلیل اگر صدا وسیما اینگونه اعترافات را پخش کند متخلف است و نیز اگر دستگاه قضایی در اخذ این اعترافات نقش داشته باشد نیز متخلف است.
اساسا اقراری اعتبار دارد که چهار مرتبه و بدون فشار، تطمیع، تهدید و اجبار باشد که این حکم شرعی است و اگر کسی با تهدید و تطمیع سخنی بگوید کوچکترین اعتباری از نظر شرع و قانون ندارد.

آیت الله العظمى مکارم شیرازی :

اگر اقرار و اعتراف تحت فشار باشد اعتبارى ندارد

آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی :

سؤال: اگر گزارشى علیه فرد یا افراد به آگاهى یا هر ارگان واداره دیگر داده شود و آن ها هنگام تحقیق ، متهم را تحت فشار بگذارند تا این که او متوجه شود آن ها علیه فلان فرد اعتراف میخواهند وبر اثر ترس اعتراف کند واز این بابت خسارتى به شخص ثالث وارد شود ، آیا ضمان به عهده اعتراف کننده است یا اعتراف گیرنده ؟

جواب: هو العالم؛ چنانچه بین اعتراف ، ووارد شدن خسارت ، فعل فاعل مختارى فاصله باشد که به حسب طبیعى چنین است . ضمان بر اعتراف کننده نیست ، اگر چه خلاف گفته است . بلکه ضمان بر اعتراف گیرنده است والله العالم  

آیت الله العظمی محمد تقی بهجت :

آیا براى اعتراف گرفتن از متهم، مى‏توان او را شکنجه کرد و یا تحت فشار قرار داد؟

ج. خیر، جایز نیست و حکم جنایت عمدى را دارد.

آیت الله العظمی صانعی :

متهمى را در بازداشتگاه تحت فشار قرار مى دهند، آیا مى تواند به خاطر رهایى از آن مخمصه به اتهامات اعتراف نماید، هر چند ممکن است عواقب ناگوارى چون زندان رفتن و جریمه و... در پیش رو داشته باشد، آیا گناهى مرتکب شده است؟
جواب  گرچه اقرار براى رهایى از فشار جایز است یعنى مرتکب حرام نشده، اما آنهایى که سبب چنین اقرارهایى مى شوند، معصیتکار هستند.

آیت الله العظمى منتظرى:

‏سؤال : حکم شکنجه در اسلام چیست ؟

جواب: ‏شکنجه نوعی اذیت کردن و رساندن آزار به دیگری است و حرمت آن از نظر‏ ‏عقل و شرع قابل تردید نمی باشد.

ایت الله العضمی فاضل لنکرانی :

آیا مراجع قضایى مى توانند جهت اقرار و اعتراف متهم، او را تحت فشار قرار دهند؟
جواب: خیر، اقرار اجبارى، منشاء اثر نخواهد بود.

شهریاری بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران :

قانون برای کسانی که از متهم به زور اعتراف بگیرند مجازات تعیین کرده است و اگر فرد متهم حین اعتراف زیر شکنجه فوت کند، کسی که عمل از وی سرزده باشد طبق قانون به قصاص محکوم می شود.


 

 


 
comment نظرات ()